USLUGA OSOBNE ASISTENCIJE

Prema Zakonu o osobnoj asistenciji (NN 71/23),  osobna asistencija je socijalna usluga kojom se osigurava pomoć i podrška osobi s invaliditetom u aktivnostima koje ne može izvoditi sama radi vrste i stupnja invaliditeta, a koje su joj svakodnevno potrebne u kući i izvan kuće. Ona podrazumijeva i pomoć i podrška u komunikaciji i primanju informacija, a u svrhu većeg stupnja samostalnosti i uključenosti u zajednicu, zaštite i osiguravanja ljudskih prava osobe s invaliditetom, kao i ostvarivanja ravnopravnosti s drugima.

Pravilnik o pružanju usluge osobne asistencije Saveza društava multiple skleroze Hrvatske (u daljnjem tekstu Savez) precizno definira opseg i trajanje licencirane usluge osobne asistencije, uvjete pružanja, korisnike i organizaciju.

Obveza je korisnika i osobnog asistenta poštivati odredbe ovog Pravilnika, Etičkog kodeksa  i Statuta Saveza .

Pravo na uslugu osobne asistencije koju pruža osobni asistent priznaje se osobi s tjelesnim, intelektualnim ili mentalnim oštećenjem kod koje je utvrđen treći ili četvrti stupanj težine invaliditeta – oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja, koja je navršila 18 godina te koja ima status osobe s invaliditetom sukladno zakonu kojim se uređuje registar osoba s invaliditetom.

Pravo na uslugu osobne asistencije može se priznati:

  • hrvatskom državljaninu s prebivalištem u Republici Hrvatskoj,
  • strancu sa stalnim boravkom i dugotrajnim boravištem u Republici Hrvatskoj
  • osobi bez državljanstva s privremenim i stalnim boravkom i dugotrajnim boravištem u Republici Hrvatskoj
  • državljaninu države članice Europskoga gospodarskog prostora koji ima prijavljen privremeni boravak u Republici Hrvatskoj
  • državljaninu treće zemlje s odobrenim privremenim boravkom u Republici Hrvatskoj
  • strancu pod supsidijarnom zaštitom, azilantu i strancu pod privremenom zaštitom te članovima njihove obitelji koji zakonito borave u Republici Hrvatskoj, kao i strancu s utvrđenim statusom žrtve trgovanja ljudima, pod uvjetima propisanim ovim Zakonom, zakonima kojima je uređena zaštita od trgovanja ljudima i zakonom kojim se uređuje status, prava i obveze osoba s odobrenom međunarodnom zaštitom.

Aktivnosti koje osobna asistencija može obuhvatiti su:

  • obavljanje kućanskih poslova, uključujući i organiziranje prehrane, koje korisnik nije u mogućnosti samostalno obaviti ili koje umjesto korisnika nisu u mogućnosti obaviti članovi kućanstva
  • hranjenje
  • održavanje osobne higijene
  • omogućavanje mobiliteta i kretanja
  • rukovanje pomagalima
  • pratnju i pomoć u različitim socijalnim aktivnostima, uključujući i putovanja unutar i izvan Republike Hrvatske
  • pomoć pri obavljanju administrativnih aktivnosti

Ostvarivanje usluge osobne asistencije

Zahtjev za ostvarivanjem usluge osobne asistencije podnosi se ispunjavanjem obrasca zahtjeva i prilaganja dokumenata na njegovoj poleđini Područnom uredu Hrvatskog zavoda za socijalni rad nadležnom prema mjestu prebivališta korisnika.

Po zaprimanju urednog i potpunog zahtjeva, Komisija za procjenu potrebe korisnika za uslugom osobne asistencije (u daljnjem tekstu: Komisija) koju čine tri člana: socijalni radnik i psiholog kao stručni radnici Područnog ureda te predstavnik organizacije civilnog društva korisničke skupine kojoj pripada osoba za koju se procjenjuje potreba priznavanja prava na uslugu osobne asistencije, vode razgovor s potencijalnim korisnikom usluge osobne asistencije. Komisija zajednički ispunjava Listu procjene potreba u kojoj se procjenjuje samostalnost korisnika, kao i učestalost potrebne podrške, a ujedno se procjenjuje broj sati usluge te opravdanost eventualnog pružanja usluge od strane člana obitelji.

Korisniku osobne asistencije se daje mogućnost odabira pružatelja usluge osobne asistencije, a adresar pružatelja svih socijalnih usluga, među kojima je usluga osobne asistencije, možete pronaći ovdje.

Ukoliko osoba s invaliditetom ispunjava sve zakonske uvjete za ostvarivanje usluge osobne asistencije, nadležni Područni ured izdaje rješenje kojim se korisniku priznaje pravo na uslugu osobne asistencije s navedenim pružateljem usluge osobne asistencije kojeg je korisnik odabrao, odobrenim satima usluge mjesečno, kao i datumom početka ostvarivanja usluge.

Postupak za uključivanje korisnika u pojedinu uslugu vrši se na temelju ispunjene prijavnice i na temelju važećeg rješenja Zavoda za socijalni rad, kao i raspoloživosti kapaciteta. Ako korisnik odabere Savez kao pružatelja usluge osobne asistencije, potrebno je da ispuni prijavnicu. U slučaju popunjenosti kapaciteta, zainteresirani kandidati za uključivanje u uslugu upisuju se na Listu čekanja uz uvjet da su ispunjeni kriteriji za uključivanje korisnika u uslugu.

Nakon dostavljene ispunjene prijavnice od strane korisnika osobne asistencije te po provjeri raspoloživosti kapaciteta, uključivanje se vrši potpisivanjem Ugovora o osiguravanju usluge osobne asistencije između pružatelja i korisnika.